Με τις επιχειρηματικές δραστηριότητες να αυξάνονται διαρκώς, η πλειοψηφία των ασφαλιστικών εταιρειών προσπαθεί να αξιοποιήσει τις καινοτομίες που εφαρμόστηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας αναφορικά με τα εικονικά και ψηφιακά μέσα. Ωστόσο, παρόλο που η ασφαλιστική βιομηχανία στο σύνολό της προσαρμόστηκε άμεσα στις νέες προκλήσεις που κλήθηκε να αντιμετωπίσει τους τελευταίους 18 μήνες, έχει ακόμη να καλύψει ένα μεγάλο κενό, λαμβάνοντας καθοριστικές αποφάσεις για το κρίσιμο διάστημα έως το τέλος του 2022.
Έχοντας ως στόχο να εξετάσει ποιες είναι οι επενδυτικές προτεραιότητες των εταιρειών του κλάδου, η Deloitte πραγματοποίησε μια έρευνα σε 100 ανώτερα στελέχη ασφαλιστικών εταιρειών των ΗΠΑ για το Midyear Insurance Industry Outlook. Παρά το γεγονός ότι η πλειοψηφία των στελεχών εμφανίστηκε γενικά αισιόδοξη για το εγγύς μέλλον, οι συμμετέχοντες υπέδειξαν επίσης αρκετές προκλήσεις που θα μπορούσαν να ανακάμψουν την ανοδική πορεία του κλάδου και την ανταπόκριση του καταναλωτικού κοινού.
Οι οικονομικές προσδοκίες κατά βάση θετικές – Σημαντικές επιφυλάξεις αναφορικά με τις δαπάνες
Οι προσδοκίες εσόδων για το 2021 μεταξύ των ερωτηθέντων ήταν αρκετά θετικές, με το 59% να αναμένει υψηλή αύξηση στην παραγωγή, ενώ μόλις 16% προβλέπει πτώση. Μέτρια κέρδη από 1% έως 5% προβλέπονται από το 28% των ερωτηθέντων, όταν το 31% αναμένει ότι τα έσοδα θα ενισχυθούν πάνω από 15%.
Ωστόσο, το 77% των ερωτηθέντων ανησυχεί για πιθανές θεμελιώδεις αλλαγές που μπορεί να προκλήθηκαν από την πανδημία, τόσο στην οικονομία όσο και στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Αυτό θα μπορούσε εν μέρει να εξηγήσει γιατί γενικά οι αισιόδοξες προσδοκίες για έσοδα και κέρδη δεν έχουν ακόμη μεταφραστεί σε υψηλότερα σχέδια δαπανών, καθώς η πλειοψηφία των εταιρειών περιμένει να δει πώς θα ξεπεραστούν τα εμπόδια που θέτει στις δραστηριότητές τους ο Covid-19 πριν αναλάβουν πρόσθετες οικονομικές δεσμεύσεις.
Η τεχνολογία στη διάσωση
Δεδομένης της ανάγκης ψηφιοποίησης και εικονικοποίησης των δραστηριοτήτων τους εν μία νυκτί, δεν είναι περίεργο το γεγονός ότι παρόλο που το 52% των ερωτηθέντων περιόρισε τις δαπάνες, μόνο το 6% ακύρωσε ή ανέβαλε μακροπρόθεσμα επενδύσεις σε τεχνολογικά και ψηφιακά εργαλεία, με το 96% των εταιρειών μάλιστα να επιταχύνει τις πρωτοβουλίες ψηφιακού μετασχηματισμού.
Παράλληλα, οι δύο πρώτες δράσεις στις οποίες έδωσαν προτεραιότητα οι συμμετέχοντες για τη στήριξη της χρηματοπιστωτικής και λειτουργικής τους σταθερότητας τους επόμενους 6 με 12 μήνες αφορούσαν την εφαρμογή νέας τεχνολογίας, αποσκοπώντας στην ενίσχυση της αποδοτικότητας (70%) και στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών (68%).
Η τάση αυτή φαίνεται να τροφοδοτεί πιο επιθετικές τεχνολογικές επενδύσεις, με το 68% των ερωτηθέντων να σχεδιάζουν να αυξήσουν τις δαπάνες για την ανάλυση δεδομένων (από 49% στην έρευνα προοπτικών της Deloitte το 2021 που πραγματοποιήθηκε το περασμένο καλοκαίρι) και 66% να επενδύουν περισσότερα για την αναβάθμιση του λογισμικού διαχείρισης σχέσεων πελατών. Το 59% πρόκειται να αυξήσει τις δαπάνες για τεχνητή νοημοσύνη (σε σύγκριση με 40% στην περσινή έρευνα), ενώ περίπου οι μισοί ερωτηθέντες σχεδιάζουν επίσης να αυξήσουν τους προϋπολογισμούς για αυτοματοποίηση ρομποτικών διαδικασιών (από 30% στην προηγούμενη έρευνα).
Ο ασφαλιστικός χώρος εργασίας μπορεί να μην είναι ποτέ ο ίδιος
Η μετάβαση σε ένα μετα-πανδημικό μοντέλο εργασιακού χώρου μπορεί να είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι ασφαλιστές για το υπόλοιπο 2021. Η έρευνα της Deloitte διαπίστωσε ότι μόνο ένας στους τέσσερις πιθανότατα θα επιστρέψει στο «παραδοσιακό» μοντέλο εργασίας.
Σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες σχεδιάζουν να υιοθετήσουν ένα «προοδευτικό» υβριδικό μοντέλο που θα ενσωματώνει ένα ρευστό, συχνά απομακρυσμένο, εργατικό δυναμικό μαζί με αυτά στα γραφεία. Ενώ το υπόλοιπο τέταρτο των ερωτηθέντων επενδύει σε μια πιο «οραματική» πορεία διατήρησης ενός κυρίως εικονικού περιβάλλοντος. Η Nationwide Insurance, για παράδειγμα, προβλέπει ότι τουλάχιστον το 50% του εργατικού δυναμικού της είτε θα εργάζεται από το σπίτια του, είτε σε υβριδικό μοντέλο.
Διατήρηση της καινοτομίας
Αν μη τι άλλο, η πανδημία απέδειξε πόσο προσαρμοστική μπορεί να είναι η ασφαλιστική βιομηχανία ανταποκρινόμενη στα νέα δεδομένα που επιβάλλει η εποχή μας. Αυτό το μάθημα δεν πρέπει να ξεχαστεί καθώς οι ασφαλιστές εξετάζουν πώς μπορούν να αλλάξουν τον σχεδιασμό του προϊόντος, τις μεθόδους ανάληψης και τιμολόγησης, καθώς και τις πλατφόρμες διανομής και εξυπηρέτησης για την αντιμετώπιση των αναδυόμενων αναγκών των πελατών και των κοινωνικών προβλημάτων. Η καινοτόμος σκέψη και η αποφασιστική δράση πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο, όχι μόνο κατά τη διάρκεια μιας πανδημίας ή άλλης κρίσης, αλλά ως μέρος της βασικής κουλτούρας και λειτουργικού μοντέλου μιας ασφαλιστικής εταιρείας.
Συνεπώς, ο ασφαλιστικός κλάδος θα πρέπει να αξιοποιήσει τις καινοτομίες και τη λειτουργική ευελιξία που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, επιταχύνοντας παράλληλα τη μετατροπή τους σε μια πιο πολυεθνική, κεντροκεντρική επιχείρηση.