Μαύρος Γάτος

Η διαστημική οδύσσεια του Jeff Bezos είναι ένας κίνδυνος που δεν μπορούν να καλύψουν οι ασφαλιστές

Facebook
Twitter
LinkedIn

Η εκτόξευση ενός από τους πλουσιότερους ανθρώπους της γης στο διάστημα έχει χαρακτηριστεί ως ένα δύσκολο στοίχημα για τους ασφαλιστές, οι οποίοι δεν είναι έτοιμοι να αποτιμήσουν τον κίνδυνο απώλειας του Jeff Bezos ή των συνεργατών του στο διάστημα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Amazon, Jeff Bezos, συναγωνίζεται με τον Elon Musk και τον Richard Branson για να γίνουν οι πρώτοι δισεκατομμυριούχοι που πετούν πέρα ​​από την ατμόσφαιρα της γης.

Παρά το γεγονός ότι οι ασφαλιστές ως γνωστόν προσφέρουν κάλυψη ακόμη και για τους πιο εξωφρενικούς κινδύνους, τα πιθανά ατυχήματα στο διάστημα δεν είναι ακόμη μεταξύ αυτών.

«Ο διαστημικός τουρισμός ενέχει σημαντικό κίνδυνο, αλλά δεν είναι ένα ζήτημα που οι ασφαλιστές ζωής εξετάζουν ακόμη, επειδή είναι τόσο σπάνια συγκυρία κάποιος να ταξιδέψει στο διάστημα», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Ινστιτούτου Ασφαλιστικών Πληροφοριών (III) Michael Barry.

«Υπάρχει μια αγορά σχεδόν 500 εκατομμυρίων δολαρίων για την ασφάλιση δορυφόρων, πυραύλων και μη επανδρωμένων διαστημικών πτήσεων, αλλά δεν υπάρχει νομική απαίτηση για έναν αερομεταφορέα όπως η Blue Origin, την οποία ίδρυσε η Bezos, ώστε να ασφαλιστούν οι επιβάτες για πιθανό τραυματισμό ή θάνατο, ενώ το ίδιο ισχύει και για διαστημικούς τουρίστες», αναφέρει χαρακτηριστικά.

«Δεν γνωρίζουμε καμία περίπτωση όπου κάποιος είναι ασφαλισμένος έναντι της ευθύνης των επιβατών», δήλωσε στο Reuters ο Neil Stevens, ανώτερος αντιπρόεδρος του μεγαλύτερου μεσίτη ασφαλίσεων στον κόσμο, του Marsh.

Ας υποθέσουμε ότι πραγματοποιείται η εκτόξευση του πυραύλου, όπως είχε προγραμματιστεί τον επόμενο μήνα. Ο Bezos και οι άλλοι εν δυνάμει αστροναύτες στο διαστημικό σκάφος New Origin Shepard της Blue Origin δεν θα περάσουν μόνο μερικά λεπτά 62 μίλια (100 χλμ.) πάνω από τη γη σε μια κάψουλα μεγέθους φορτηγού, αλλά πρέπει επίσης να επιστρέψουν.

Η μόνη ομάδα που έχει πραγματοποιεί τακτικές διαστημικές αποστολές με από τη δεκαετία του 1960 είναι η Γαλαξιακή Παρθένος του Μπράνσον. Όλα έχουν δοκιμαστεί, με μία περίπτωση το 2014 να έχει αποφέρει θάνατο. Η Blue Origin έχει πετάξει 15 μη επανδρωμένες πτήσεις υπό τροχιά χωρίς αποτυχίες, σύμφωνα με τα στοιχεία του Seradata SpaceTrak στις 10 Ιουνίου.

Η Bezos, η Blue Origin και η Virgin Galactic δεν απάντησαν σε αιτήματα σχολιασμού από το Reuters σχετικά με τα ασφαλιστικά τους σχέδια και τα αρχεία πτήσεων.

«Διαφορετικά προφίλ κινδύνου»

Το να είσαι ανασφάλιστος στο διάστημα δεν είναι κάτι νέο. Η NASA και οι ΗΠΑ, γενικά, δεν αγοράζουν κάλυψη ευθύνης, με κυβερνητικές εκκινήσεις βασικές ασφαλισμένες από τους φορολογούμενους, δήλωσε ο Richard Parker της Assure Space, μια μονάδα της ασφαλιστικής εταιρείας AmTrust Financial που παρέχει ασφάλιση χώρου.

Οι αστροναύτες της NASA είναι εντάσσονται κυβερνητικά προγράμματα ασφάλισης ζωής, δήλωσε εκπρόσωπος της NASA σε απάντηση μέσω email.

Ο Charles Wetton, διευθυντής αναδόχου για διαστημικές πολιτικές στην ασφαλιστική εταιρεία Global Aerospace, δήλωσε ότι οι αστροναύτες στις αποστολές που χρηματοδοτούνται από την κυβέρνηση επιλέγονται προσεκτικά για τις γνώσεις, τις δεξιότητες και την καταλληλότητά τους και εκπαιδεύονται για αρκετά χρόνια πριν ξεκινήσουν.

«Αυτοί και οι οικογένειές τους κατανοούν τους κινδύνους της εργασίας που κάνουν», δήλωσε ο Wetton.

Ωστόσο, οι “εμπορικοί διαστημικοί μαθητές” μπορούν να εκπαιδευτούν μόνο λίγες μέρες για μια πτήση υπό τροχιά ή μερικούς μήνες για μια βόλτα στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), δήλωσε ο Wetton, προσθέτοντας: «Οι δύο αυτές περιπτώσεις αντιπροσωπεύουν δύο πολύ διαφορετικά προφίλ κινδύνου που οι ασφαλιστές θα λάμβαναν υπ’όψιν.”

Η Blue Origin στον ιστότοπό της αναφέρει ότι ο επιβάτης του διαστημικού πτήσης θα εκπαιδευτεί την ημέρα πριν από την έναρξη της αποστολής, συμπεριλαμβανομένων επισκοπήσεων αποστολών και οχημάτων, ενημερώσεις ασφαλείας, προσομοίωση αποστολής και οδηγίες για δραστηριότητες πτήσης.

Οι ασφαλιστές αναμένουν δεν αναλαμβάνουν την κάλυψη εμπορικών εταιριών διαστημικών ταξιδιών, δηλώνοντας ότι δεν θα φέρουν κανένα ευθύνη εάν ένας επιβάτης πεθάνει κατά τη διάρκεια μιας πτήσης.

Η NASA ζήτησε απαντήσεις από τη βιομηχανία για τα σχέδιά της για ένα πλαίσιο ευθύνης για ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις αποστολών αστροναυτών στο ISS. Τα σχέδια της NASA περιλαμβάνουν την απαίτηση από ιδιωτικούς αστροναύτες να αγοράζουν ασφάλιση ζωής.

Βρισκόμαστε ακόμη σε πρώιμο στάδιο, αλλά η κάλυψη για τους διαστημικούς τουρίστες μπορεί να είναι το επόμενο βήμα, δήλωσε ο Tim Rush, ανώτερος αντιπρόεδρος του αμερικανικού διαστήματος, στον ασφαλιστικό μεσίτη Gallagher, προσθέτοντας ότι η αγορά ασφάλισης ζωής παρέχει επί του παρόντος ατομική κάλυψη 2-5 εκατομμυρίων δολαρίων για ιδιωτικούς αστροναύτες.

Η μόνη υποχρεωτική ασφάλιση που ισχύει για τους εμπορικούς διαστημικούς χειριστές είναι η ευθύνη τρίτων, κυρίως για την κάλυψη ζημιών σε ακίνητα στη γη ή σε αεροσκάφος που πετά, δήλωσε ο Akiko Hama, εκτελεστικός πελάτης, διαστημικός και αεροδιαστημικός αναδοχής στην Global Aerospace.

Η Blue Origin σκοπεύει να απογειωθεί το εξαθέσιο διαστημικό σκάφος του στις 20 Ιουλίου και να πετάξει για τέσσερα λεπτά πέρα ​​από το όριο μεταξύ της γήινης ατμόσφαιρας και του διαστήματος, όπου οι επιβάτες θα βιώσουν την εμπειρία απόλυτη έλλειψη της βαρύτητας.

Ερώτηση εκατομμυρίων δολαρίων

Ένα βασικό ερώτημα για το πώς εξελίσσεται ο τομέας είναι εάν οι κίνδυνοι που σχετίζονται με τον τουρισμό εμπίπτουν στις διαστημικές ή αεροπορικές γραμμές ασφάλισης, ανέφεραν οι ασφαλιστές και οι μεσίτες στο Reuters.

Η Συνθήκη για τον Εξωτερικό Διάστημα των Ηνωμένων Εθνών και η Σύμβαση Ευθύνης του 1972 διέπει όλες τις δραστηριότητες στο διάστημα και πολύ λίγες χώρες έχουν ένα νομικό πλαίσιο για τον εμπορικό ανθρώπινο διαστημόπλοιο, ανέφεραν.

Το πρώτο ασφαλιστήριο συμβόλαιο αεροπορίας γράφτηκε από τον Lloyd’s του Λονδίνου το 1911. Λίγα χρόνια αργότερα, η αγορά ασφάλισε τον Charles Lindbergh και το μονοκινητήριο αεροπλάνο του για 18.000 $ για την απευθείας πτήση του από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Ευρώπη.

Τα διαστημικά ταξίδια είναι διαφορετικά, είπε ο Marsh’s Stevens, επειδή οι επιβάτες επιστρέφουν στο ίδιο μέρος που έφυγαν, καθιστώντας το τεχνικά ένα εγχώριο ταξίδι στο οποίο δεν μπορεί να εφαρμοστεί διεθνής αεροπορική ασφάλιση, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει επίσης περιορισμός ευθύνης.

«Η αεροπορική αγορά, η αγορά ασφάλισης αεροσκαφών και τα παρόμοια, είναι λιγότερο πρόθυμα να αναλάβουν κινδύνους που συνεπάγονται διαστημικά σκάφη», είπε, προσθέτοντας ότι το αν τα ταξίδια του διαστημικού τουρισμού εμπίπτουν στην αεροπορία ή η διαστημική ασφάλιση είναι «ζήτημα εκατομμυρίων δολαρίων».

Ενώ τα αεροπορικά ταξίδια διέπονται από κανόνες που καθορίζουν την ευθύνη της αεροπορικής εταιρείας σε περίπτωση θανάτου επιβατών, ο Stevens είπε ότι δεν γνώριζε σχέδια για παρόμοιους κανόνες για τον διαστημικό τουρισμό.

Ωστόσο, ο Wetton είπε ότι η Global Aerospace είχε αρχίσει να λαμβάνει έρευνες από εταιρείες για υπο-τροχιακές αποστολές.

“Σε 10 χρόνια, ίσως οι δύο γραμμές, αεροπορική και διαστημική πτήση, να μοιάζουν πολύ”, δήλωσε ο Parker του Assure Space.

Πηγή: Reuters

Περισσότερα από τον Μαύρο Γάτο

Θεσσαλονίκη: Νέα εξαγορά απο την INFOTRUST Α.Ε

Η INFOTRUST A.E ασφαλιστικό πρακτορείο, όπως ανακοίνωσε στις 31/12/24, πρωτοπόρος στον χώρο των ασφαλίσεων, επισφραγίζει την στρατηγική συνεργασία της με την HBU

Συνεδρίασε η νέα Διοικητική Επιτροπή του Ε.Ε.Θ. Πραγματοποιήθηκε η εκλογή στις επιμέρους θέσεις Διοίκησης

«Σηκώνουμε τα μανίκια και αρχίζουμε δουλειά. Ξεκινάμε επαφές και ευελπιστούμε σε συνεργασία για κοινή πλεύση με όλους τους θεσμικούς φορείς που συνδιαμορφώνουν