Μαύρος Γάτος

Μπορεί η ασφάλιση να λειτουργήσει ως μέσο άσκησης πίεσης και ενδοοικογενειακής βίας;

Facebook
Twitter
LinkedIn

Της Σωτηρίας Γιαννακοπούλου,

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η ανθρωπότητα βρέθηκε αντιμέτωπη με την πρόκληση του εγκλεισμού. Τα παρατεταμένα lockdown αποτέλεσαν για πολλούς μια ευκαιρία για να έρθουν ξανά κοντά με την οικογένειά τους, αξιοποιώντας παραγωγικά το χρόνο τους. Ωστόσο, η ωραιοποίηση και το ιδανικά πλασμένο σκηνικό της ευτυχισμένης οικογένειας που παίζει επιτραπέζια δίπλα στο τζάκι αποτελεί μια αφελή προσέγγιση που δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα.

Πλήθος ερευνών αποδεικνύουν ότι η έξαρση της Covid-19 για πολλά νοικοκυριά μεταφράστηκε σε έξαρση του φαινομένου της ενδοοικογενειακής βίας, με τα περιστατικά να πληθαίνουν τους μήνες που η ανθρωπότητα, στο πλαίσιο της μάχης κατά του κορωνοϊού, αναγκάστηκε να παραμείνει σπίτι. Οι αφορμές και τα μέσα άσκησης βίας ξεπερνούν κάθε φαντασία. Ένας από αυτούς τους απρόβλεπτους παράγοντες άσκησης πίεσης και ενδοοικογενειακής βίας αποτελεί και η περίπτωση της ασφάλισης.

Κι όμως, καλά διαβάσατε! Σύμφωνα με την έρευνα που δημοσίευσε Allianz Australia, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, τα ασφαλιστικά συμβόλαια αποτελούν μέσο άσκησης βίας εντός της οικογένειας, δεδομένου ότι είναι συνδεδεμένα με υπέρογκα κεφάλαια, τα οποία συνεπάγονται ασφαλώς και υψηλές αποζημιώσεις.

Παραδοσιακά, τα χρήματα καθιστούν ένα εργαλείο άσκησης εξουσίας, ακόμη και εντός της οικογένειας, η οποία σε πολλές περιπτώσεις συνοδεύεται από ενδοοικογενειακές κακοποιητικές συμπεριφορές, στοχεύοντας τόσο στην ψυχολογία των θυμάτων, όσο και στο σώμα τους. Συνεπώς ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο μπορεί να αποτελέσει μήλον της έριδος μεταξύ των συντρόφων στην περίπτωση που και οι δύο κατονομάζονται ως δικαιούχοι της αποζημίωσης.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα της Allianz, αν για παράδειγμα ο ένας εκ των δύο απαιτεί το ήμισυ του διακανονισμού αποζημιώσεων, ακόμη και στην περίπτωση που έχει αποχωρήσει από την οικογένεια, μπορεί υποδυόμενος ότι είναι κάποιος υπάλληλος από την ασφαλιστική εταιρεία να ζητήσει προσωπικά στοιχεία, να καταστρέψει σκόπιμα την περιουσία ώστε να λάβει αποζημίωση ή ακόμη και να ακυρώσει το συμβόλαιο χωρίς να το γνωρίζει ο έτερος ασφαλισμένος.

Όπως τονίζει η έρευνα της Allianz, το 78% των συμμετεχόντων δεν γνώριζαν ή αγνοούσαν εντελώς τους κινδύνους που καραδοκούν για τα θύματα όταν η ασφάλιση χειραγωγείται. Με άλλα λόγια, δεν μπορούσαν να διανοηθούν ότι το συμβόλαιό τους θα μπορούσε να τροποποιηθεί χωρίς τη συγκατάθεσή τους από ένα πρόσωπο της οικογενείας του, που εξακολουθεί να αναγράφεται ως δικαιούχος στο ασφαλιστήριο.

«Τα θύματα οικογενειακής και ενδοοικογενειακής βίας αντιμετωπίζουν ήδη τεράστια ευπάθεια και πίεση, και η πανδημία το έχει εντείνει μόνο αυτό», δήλωσε η Sema Musson, γενική διευθύντρια, συμπεριφορά και υποστήριξη πελατών από την Allianz Australia.

«Η έρευνά μας έδειξε ότι ορισμένοι Αυστραλοί δεν κατανοούν τους κινδύνους για την ασφάλισή τους σε μια κατάσταση οικογενειακής βίας και αυτό αφήνει τους ανθρώπους που είναι ήδη ευάλωτοι ανοιχτοί σε περαιτέρω βλάβη. Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι οι άνθρωποι αισθάνονται ασφαλείς, υποστηρίζονται και ενημερώνονται σε σχέση με την ασφάλισή τους, και αυτό πρέπει να ξεκινήσει με την κατανόηση και μετά την εκπαίδευση των άλλων».

Η Allianz συνεργάστηκε με το Gendered Violence Research Network (GVRN) στο UNSW για διερευνήσει περαιτέρω πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ασφάλιση για κατάχρηση και ενίσχυση της υποστήριξης της πρωτοβουλίας για ευάλωτους πελάτες.

Βάσει των πορισμάτων της έρευνας η Allianz συμβουλεύει τους καταναλωτές σε καταστάσεις οικογενειακής βίας:

  • Να επικοινωνούν με τον ασφαλιστή τους και να τον ενημερώσετε για την τρέχουσα κατάσταση
  • Να συζητήσουν εφόσον κρίνουν ότι είναι ασφαλές το πώς θα διαχωρίσουν τους όρους στο ασφαλιστήριο συμβόλαιό που αφορούν τους ίδιους από εκείνους που αφορούν τον έτερο ασφαλισμένο
  • Να ρωτούν τον ασφαλιστή εάν υπάρχει πρόσθετη υποστήριξη που μπορεί να παράσχει σε σχέση με την ασφάλιση
  • Να ζητούν ανεξάρτητη νομική συμβουλή.

Με τα χρόνια, ο ασφαλιστικός κλάδος αναζητούσε τρόπους για να προστατεύσει τους πελάτες από την οικογενειακή και ενδοοικογενειακή βία, ειδικά όταν η πανδημία ανάγκασε όλους να μείνουν στο σπίτι.

Πέρυσι, η Insurance Australia Group (IAG) εισήγαγε μια πολιτική οικογενειακής και ενδοοικογενειακής βίας που περιγράφει πώς μπορεί να βοηθήσει όχι μόνο πελάτες αλλά και υπαλλήλους που μπορεί να χρειάζονται υποστήριξη, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης επιπλέον ενσυναίσθησης, φροντίδας και εχεμύθειας κατά το χειρισμό των αξιώσεων και την παροχή λεπτομερειών για τους οργανισμούς ότι οι πελάτες μπορούν να απευθυνθούν εάν χρειάζονται επείγουσα βοήθεια.

Παράλληλα, στις αρχές του τρέχοντος έτους, η NRMA Insurance δώρισε 2 εκατομμύρια δολάρια στο Ίδρυμα Full Stop, έναν βραχίονα συγκέντρωσης κεφαλαίων των Υπηρεσιών Βιασμού και Οικογενειακής Βίας στην Αυστραλία. Η δωρεά επέτρεψε στο ίδρυμα να λανσάρει μια δωρεάν και εμπιστευτική τηλεφωνική γραμμή παροχής συμβουλών 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και διαδικτυακή συμβουλευτική υπηρεσία για άτομα που βιώνουν ενδοοικογενειακή και οικογενειακή βία.

Με πληροφορίες από insurancebusinessmag

Περισσότερα από τον Μαύρο Γάτο